De ultieme bestemming voor Magnesiumtekort info

Magnesiumtekort Symptomen

Magnesiumtekort Symptomen ? De meeste mensen kennen magnesium als het witte poeder dat sporters op hun handen doen om meer grip te hebben bij bijvoorbeeld ringoefeningen of gewichtheffen. Maar het mineraal magnesium speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven!

En veel mensen weten niet dat zij een magnesiumtekort hebben en wat Magnesiumtekort Symptomen zijn…

Magnesium is een mineraal dat bij veel processen in het lichaam betrokken is. Het speelt bijvoorbeeld een rol bij de aanmaak van hormonen, het helpt bij het opbouwen van spieren en botten. En het zorgt voor ontspanning. Het werkt dus goed tegen stress, en dan voornamelijk tegen lichamelijke stress in de zenuwen en spieren.

Ook speelt magnesium een rol bij de regulering van het cholesterol, de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk.
Magnesium is ook belangrijk voor een gezonde geest.  Het verbetert de overdracht van zenuwprikkels, en het kan vooral op latere leeftijd helpen het geheugen te verbeteren.

Magnesiumtekort Symptomen ?

Maar wat gebeurt er nou als je een magnesiumtekort hebt?
Magnesium is bij zoveel processen in het lichaam betrokken, dat een magnesiumtekort kan lijden tot verschillende klachten.

Magnesiumtekort symptomen zijn onder andere:
-lusteloosheid
-menstruatiepijn of PMS (premenstrueel syndroom)
-geprikkeldheid
-zenuwachtig
-spierkrampen, of gespannen spieren
-koude handen en voeten
-een verlaagd libido

Als het lichaam een langdurig of groot magnesiumtekort heeft, kunnen klachten optreden bij de spijsvertering, men kan last krijgen van een spastische darm, vermoeidheid, angst, depressies, allergieën, slapeloosheid, botontkalking en astmatische klachten.

Kortom erg belangrijk om te zorgen dat je lichaam geen magnesiumtekort krijgt herken de Magnesiumtekort Symptomen daarom tijdig!

Waar zit magnesium in?

Bij een gezond en gevarieerd dieet, zal een magnesiumtekort niet snel voorkomen.
In heel veel voedingsmiddelen komt magnesium voor, de hoeveelheid magnesium verschilt echter per voedingsmiddel. Schelpdieren, noten ,sojabonen, cacao en garnalen bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100gram voedingsmiddel.

Andere belangrijke bronnen van magnesium zijn groene groenten, granen en drinkwater (dit is afhankelijk van de hoeveelheid magnesium in het drinkwater en kan per glas verschillen). Gedestilleerd water bevat geen magnesium.
Als u niet zeker bent of u voldoende magnesium binnenkrijgt, dan kunt u bijvoorbeeld af en toe een handje pinda’s nemen of extra groene groenten eten.

Wanneer heeft u voldoende magnesium?

Hoeveel magnesium heb je eigenlijk nodig. De ADH(aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 250 tot 350 milligram voor vrouwen, en voor mannen is het 300 tot 305mg. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben meer nodig, omdat ze meer magnesium verliezen, voor hun is de ADH zo’n 480 milligram.

Omdat magnesium in veel voedingsmiddelen voorkomt, stelt de Nederlandse Gezondheidsraad, dat een magnesiumtekort niet zo veel voorkomt.
Toch meldt de WHO (World Health Organisation) dat in west-Europa zo’n 20% van de volwassenen, te weinig magnesium binnenkrijgt. In Amerika ligt dit percentage nog een stuk hoger.

magnesiumtekort symptomen

magnesiumtekort symptomen

Als je een gestrest leven hebt, verbruik je meer magnesium dan wanneer je meestal rustig en kalm bent. Ook bij veel lichamelijke arbeid verbruikt je lichaam magnesium.

Het kan dus handig zijn om eventueel extra magnesium te nemen in de vorm van voedingsupplementen. Het beste kun je dan kijken naar pillen in de vorm van magnesiumcitraat. Deze vorm wordt namelijk het beste opgenomen door je lichaam. Let er wel op dat je de dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Let op je ontlasting als je besluit magnesiumpillen te nemen. Wordt die erg dun, dan heb je waarschijnlijk een overschot, en moet je je inname verminderen.

Calcium

Magnesium is nauw verbonden met calcium. De twee mineralen hebben elkaar nodig om goed opgenomen te kunnen worden, en goed gebruikt te kunnen worden in het lichaam. Krijg je echter teveel calcium binnen, dan gaat dit de werking van magnesium weer tegen. De balans tussen calcium en magnesium moet dus goed zijn.

In Nederland krijgen we vaak al ruim voldoende calcium binnen via bijvoorbeeld zuivel, dus vaak is extra magnesium nodig om de balans tussen calcium en magnesium weer te herstellen.

, , , , , , ,

↑ Back to Top